Mleko czy dętka? Odwieczny dylemat riderów MTB i Enduro

Mleko czy dętka? Odwieczny dylemat riderów MTB i Enduro

Standardowo w rowerach górskich i enduro mamy montowane dętki o różnej grubości, wadze i wytrzymałości. Każdy z riderów jest przyzwyczajony do tego podstawowego rozwiązania. Mamy wtedy możliwość relatywnie szybkiej interwencji w razie przebicia czy uszkodzenia na trasie rowerowej.

Mleko to system samouszczelniający drobne uszkodzenia opony. Umożliwia on bezproblemową kontynuację jazdy bez konieczności zatrzymania w przypadku małych rozszczelnień czy uszkodzeń opony.

Pytanie które się nasuwa to czy jest to najlepsze rozwiązanie. Dokonajmy porównania plusów i minusów:

 

Dętka

PLUSY

+ możliwość wyboru dętki o różnej masie i wytrzymałości w zależności od rodzaju terenu w którym jeździmy

+ łatwa i czysta wymiana w razie złapania gumy

 



MINUSY

- łatwość uszkodzenia dętki podczas jazdy w wymagającym terenie (tzw. Snakebite – przyszczypanie dętki przy mocnym dobiciu do obręczy. Często występuje przy agresywnej jeździe po kamieniach, korzeniach)

- przerwanie jazdy i strata czasu na wymianę dętki na nową

- konieczność wożenia zapasowej dętki ze sobą

- brak zdolności samo uszczelniania

- aby zachować większą odporność trzeba jeździć na większym ciśnieniu

 

Mleko (tzw. Zamleczanie lub tubeless)



PLUSY

+ błyskawiczna i samoczynna  naprawa mikro uszkodzeń (dobrze uszczelniony system bez problemu wytrzymuje nawet cały sezon bez ani jednego „kapcia”)

+ wysoka odporność na uszkodzenia przy skokach, jeździe po kamieniach i korzeniach

+ wygoda

+ możliwość jazdy na niskim ciśnieniu (nawet poniżej 1 bar), dzięki czemu opona posiada najlepszą przyczepność

+ niska waga (brak dętki)

+ możliwość instalacji dodatkowego zabezpieczenia anty snake-bite w formie wkładki Cush Core Pro



MINUSY

- uciążliwa naprawa w przypadku awarii na trasie

- dodatkowy koszt związany z koniecznością montażu w wykwalifikowanym serwisie rowerowym

 

Co wchodzi w skład zestawu bezdętkowego

·        taśma ochronno-uszczelniająca na obręcz

·        specjalne wentyle dedykowane do systemu bezdętkowego

·        mleko uszczelniające

Przykładowy zestaw bezdętkowy z firmy TREZADO

               



Wkładki do systemów bezdętkowych

Wkładka antydobiciowa LightInsert Trezadopianka wypełniająca przestrzeń między obręczą a oponą. Ma ona na celu zapobieganie uszkodzeniom opony przy agresywnej jeździe w terenie. Cechuje ją niska waga i dostępność w kilku rozmiarach.

Wkładka  Cush Core Pro, której głównym zadaniem jest ochrona obręczy oraz opony przed uszkodzeniem. Gwałtowne i silne uderzenie w ostrą krawędź przenosi siły na rowerzystę oraz zwiększa ryzyko uszkodzenia obręczy i opony. CushCore obniża siłę uderzenia o 50% w stosunku do samej opony tubeless. Dodatkowo wkładki redukują drgania przenoszone z kół na zawieszenie oraz poprawiają trakcję w zakrętach, i dzieje się to za sprawą zwiększenia sztywności opony.

Każde z rozwiązań zaprezentowanych powyżej ma swoje plusy jak i minusy. W naszej opinii typ terenu w jakim poruszamy się najczęściej determinuje wybór rozwiązania. Do jazdy w terenie lekkim rozwiązanie dętkowe wydaje się być wystarczające. Kiedy ruszamy w teren bardziej wymagający gdzie opona jest bardziej podatna na uszkodzenia zasadnym jest rozważenie systemu bezdętkowego.

Z naszej strony zalecamy wypróbowanie systemu bezdętkowego. Jego koszt nie jest zbyt wysoki a gwarantuje nieprzerwaną jazdę w terenie. Dla sceptyków systemu bezdętkowego, jeżdżących po bardzo kamienistym terenie zalecamy zabranie dętki ze sobą jako środek zapobiegawczy.




Czekamy na Wasze komentarze i opinie.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.
Product added to compare.