Lekkie rowery elektryczne (SL – Super Light) – dla kogo?

Rowery elektryczne są bez wątpienia przyszłością w branży rowerowej i transportowej na świecie. Sprzedaż rośnie z roku na rok, a na rynku pojawia się coraz więcej nowych modeli i marek. Ilość dostępnych maszyn może przyprawić o zawrót głowy. Jedną z nisz, wciąż trochę niedocenianych w naszym kraju, są super lekkie rowery elektryczne, określane jako **SL (super light)**.

⚙️ System Fazua RIDE 60
Super lekkie rowery elektryczne (SL)
Rowery te charakteryzują się znacznie niższą masą względem klasycznych ebike’ów o pełnej mocy i dużej baterii oraz prowadzeniem, które w znacznym stopniu jest zbliżone do klasycznego roweru bez silnika. Mimo wielu zalet, rowery te uzyskują znacznie mniejsze zainteresowanie ze strony klientów, względem rowerów z silnikami o pełnej mocy. Poniższy artykuł ma na celu przedstawienie zalet lekkich ebike’ów jako ciekawej alternatywy dla ich cięższych braci.

⚖️ Waga ma znaczenie
Duży moment obrotowy i bateria pozwalająca na jazdę przez cały dzień to kusząca propozycja, ale wiąże się ze znacznym wzrostem masy. Standardowe rowery MTB z pełnym zawieszeniem, baterią 800 Wh i silnikiem o mocy 85 Nm lub wyższej, ważą w przedziale **22-29 kg**. Dla kogoś, kto przesiada się z klasycznego roweru bez silnika o wadze ok. 15-17 kg, to prawdziwa przepaść. Różnica w prowadzeniu roweru, szczególnie w terenie, jest aż nadto zauważalna.

Ciężki rower trudniej się prowadzi w ciasnych zakrętach, na stromych ściankach oraz podczas pokonywania przeszkód w powietrzu. Dla niektórych rowerzystów, szczególnie tych od lat jeżdżących na analogowych rowerach, jest to nie do przyjęcia. Wyuczone przez lata jazdy zachowania, muszą być radykalnie zmienione i dostosowane do jazdy ciężkim sprzętem.

Zalety rowerów SL
Coraz większe grono świadomych klientów uważa, że rowery typu SL to najlepsze dla nich rozwiązanie na rynku. Prowadzenie jest identyczne jak w zwykłym rowerze. Świetnie podjeżdża i jeszcze lepiej zjeżdża. Są skoczne i zwinne jak klasyczne rowery, z przewagą wspomagania elektrycznego.
- W porównaniu do klasycznego roweru, nawet w najsłabszym trybie Eco, rower SL jest **dwu-, trzykrotnie szybszy**.
- Pozwalają na zdobycie długich i trudnych szlaków w górach przez średnio wytrenowanego ridera.
- Nie dają wrażenia jazdy małym skuterem, ale jazdy na zwykłym rowerze, ale z formą mistrza świata.
- Silniki są ultra ciche, a ich charakterystyka jest stonowana, bez efektu wyrywania roweru spod tyłka.
- Jazda jest bardziej efektywna, ale nadal angażuje rowerzystę, zapewniając "zdrowe zmęczenie".
- Lekka waga zwiększa komfort podczas podnoszenia roweru, np. przy pokonywaniu przeszkód lub montażu na dachu samochodu.


Nasze rowery wyposażono w silnik niemieckiej marki Fazua. Uważamy ten silnik za najlepszy na rynku, jeśli chodzi o stosunek: moc, waga, głośność pracy i konsumpcja prądu. W połączeniu z lekką baterią o pojemności 430-480 Wh czynią z roweru prawdziwy bolid. Oczywiście silnik o momencie obrotowym 60 Nm nie może się równać z tym o 85 Nm czy 100 Nm, jednakże w porównaniu z klasycznym rowerem dajmy na to enduro to prawdziwy pocisk.


Na rowerach SL długie, trudne szlaki w górach są bez problemu do zdobycia dla średnio wytrenowanego ridera. Nie mamy jednak wrażenia że jedziemy małym skuterem (jak w ebike o pełnej mocy) tylko jak na zwykłym rowerze, ale z formą mistrza świata. Silniki są ultra ciche, a ich charakterystyka bardzo stonowana. Jazda jest bardziej efektywna, ale nadal angażująca rowerzystę.


⚠️ Krytyczne wady ciężkich ebike’ów (Full Power)
Większa masa roweru wymaga stosowania mocniejszych i zazwyczaj dodatkowo cięższych części. Potrzebujemy bardziej pancernych kół, większego ciśnienia w oponach. Część tej dodatkowej mocy silnika marnujemy na uciągnięcie dodatkowej własnej masy.
- Wysoki moment obrotowy (85+ Nm) często prowadzi do zerwania przyczepności na stromych podjazdach w luźnym terenie.
- Na krętych podjazdach z "agrafkami" pełna moc i moment obrotowy przeszkadzają, ponieważ rower agresywnie wyrywa się spod nóg. Konieczne jest zmniejszenie mocy wspomagania.
- Pełna moc przydaje się głównie na prostych, utwardzonych podjazdach.
- Wyższe moce wspomagania powodują szybsze zużywanie napędu.

Jest jeszcze kwestia szybszego zużywania napędu przy wysokich mocach wspomagania.
Co, jeśli skończy się bateria?
Jeżeli z powodu niskiej temperatury powietrza lub błędów w obliczeniu trasy skończy nam się bateria w rowerze? Jazda bez prądu pełnoprawnym rowerem elektrycznym o wadze 27 kg w każdej innej sytuacji niż jazda w dół to katorga. Każdy zaoszczędzony wat w nogach musimy podwójnie oddać, przepychając ciężką maszynę.

Tymczasem rower SL o masie raptem 4 kg większym niż zwykły analogowy pozwoli nam w miarę komfortowo dojechać do mety naszej wycieczki.
Podsumowanie i Promocja
Lekkie rowery elektryczne mają dużo plusów względem ciężkich odpowiedników. Może właśnie one są rozwiązaniem dla tych najbardziej wymagających użytkowników, ciągle jeszcze opierającym się przed zwiększeniem swoich możliwości?

W tej chwili rowery z kategorii SL możesz kupić w naszym sklepie z rabatem sięgającym nawet **50%**!!! To najlepszy moment na zakup takiego roweru. Zapraszamy.
PROMOCJA 2025/2026 NA ROWERY SL
LAPIERRE
- Lapierre E-ZESTY AM 9.4: Lapierre E-ZESTY AM 9.4
- Lapierre E-ZESTY AM 8.4: Lapierre E-ZESTY AM 8.4
- Lapierre E-ZESTY AM 10.4 AXS: Lapierre E-ZESTY AM 10.4 AXS
GHOST
- Ghost PATH RIOT CF/LC Full Party carbon: Ghost PATH RIOT CF/LC Full Party carbon
- PATH RIOT CF FULL PARTY: PATH RIOT CF FULL PARTY
- Ghost PATH RIOT CF LTD: Ghost PATH RIOT CF LTD










